اخذ كارت بازرگاني چيست؟
طبق قوانين كه گمرك وضع نموده جهت اين كه بتوانيد در عرصه ي تجارت فعاليت كنيد و صادرات و واردات انجام دهيد بايد كارت بازرگاني داشته باشيد و وجود آن براي اشخاص حقوقي و حقيقي جزء لازمات است.
براي اينكه بتوانيد كارت بازرگاني اخذ نماييد بايد ابتدا موسسه يا شركتتان را به ثبت برسانيد و در گام دوم دفاتر پلمپ دارا شويد و بعد از آن در اتاق بازرگاني محل خود عضو شويد.
بازرگاناني كه مي خواهند كارت بازرگاني برايشان صادر شود بايد به واسطه ي فرم هايي كه اتاق بازرگاني ارائه مي نمايد اطلاعاتي كه در مورد تجارتشان لازم است را به اتاق بازرگاني ارائه كنند و دو نفر از اعضاي اتاق بازرگاني معرف آنها باشند.
كارت بازرگاني طبق ماده ي ۲ از قانون صادرات و واردات حكم مجوزي را دارد كه به اشخاصي كه داراي كارت هستند اين امكان را مي دهد كه تجارت خارجي نيز انجام دهند .
مدت زماني كه كارت بازرگاني معتبر خواهد بود يكسال است و بعد از اتمام زمان اعتبار كارت مي شود با ارائه دادن مدارك مورد نياز آن را مجدد تمديد نمود.
با داشتن كارت بازرگاني ميتوان به راحتي علائم تجاري و همچنين برند هاي لاتين را ثبت كرد و براي صادرات كالا هاي مجازو ثبت و ترخيص كالا ها نياز به اين كارت ديده ميشود.
عنوان كارت بازرگاني عبارت است از :
كارت بازرگاني موردي
كارت بازرگاني خدماتي
كارت بازرگاني تجاري
كارت بازرگاني توليدي و صنعتي